Akční plán zlepšování kvality ovzduší Brno
Akční plán zlepšování kvality ovzduší Brno - 2023 definuje základní cíle a postup města Brna v oblasti řízení kvality ovzduší. Akční plán stanovuje rámec opatření, které přímo nebo nepřímo povedou ke snižování emisí, zlepšování kvality ovzduší nebo informovanosti veřejnosti o vlivu zdrojů znečišťování ovzduší na kvalitu ovzduší a lidské zdraví. Základním cílem akčního plánu je snížení znečištění ovzduší ve městě Brně pod zákonem stanovené roční limity a postupné se přibližování limitům WHO (2023).
Akční plán zlepšování kvality ovzduší Brno – 2023 vychází z dokumentu Akční plán zlepšování kvality ovzduší Brno – 2020. Opatření předchozího akčního plánu byla vyhodnocena z pohledu jejich dalšího potenciálu a možností naplňování, a případně doplněna o opatření vyplývající z aktuálně řešených problémů v oblasti ochrany ovzduší. Do tvorby aktualizovaného akčního plánu se promítla i opatření vyplývající z Programu zlepšování kvality ovzduší aglomerace Brno CZ06A, aktualizace 2020 (vydaná MŽP dne 24. 11. 2020).
Výchozí předpoklady pro tvorbu akčního plánu
Modelované pětileté průměrné koncentrace (vymezené dle § 11 odst. 6 zákona č. 201/2012 Sb.) za období 2017-2021 na území města Brna nepřekračují stávající imisní limity, s výjimkou průměrných ročních koncentrací BaP. Imisní limit pro průměrné roční koncentrace BaP je překračován lokálně na části území městských části Bohunice a Brno-jih. V ostatních částech města jsou dle pětiletých průměrných koncentrací za období 2017-2021 imisní limity pro všechny sledované charakteristiky splňovány. V minulých letech byly imisní limity pro průměrní roční koncentrace překračovány u znečišťující látky NO2 na stanicích výrazně ovlivněných dopravou. Od r. 2019 imisní limit již i zde plněn.
Současně bylo možné v minulých letech sledovat trend vyšších koncentrací částic PM10 v lokalitách s intenzivní stavební činnosti, kde docházelo i k překračování imisních limitů pro průměrné denní koncentrace PM10 (Brno – Úvoz (rok 2018), Brno – Zvonařka (rok 2020)). Od roku 2019 měřené koncentrace znečišťujících látek na všech stanicích AIM na území města Brna (s výjimkou lokalit ovlivněných stavební činností probíhajících v jejích okolí) nepřekračují příslušné imisní limity stanové pro průměrné roční i krátkodobé koncentrace. V roce 2021 bylo jako oblast s překročením imisních limitů vymezeno na území města Brna (aglomerace Brno) 7,75 % území. Toto je způsobeno nadlimitními průměrnými ročními koncentracemi BaP, kde je naprosto dominantních zdrojem - lokální vytápění.
Problematické oblasti jednotlivých městských částí
Brno-jih, Brno-střed, Královo Pole, Židenice, Brno-sever
- Vliv dopravy – zejména podél komunikací v husté zástavbě s nedostatečnou kapacitou (tvorba kolon), například stanice Brno-Svatoplukova.
- Stanice: Brno-Svatoplukova, Brno-Výstaviště, Brno-Úvoz, Brno-Zvonařka, Brno-Arboretum
Bosonohy, Starý Lískovec, Bohunice, Kohoutovice, Nový Lískovec, Jundrov
- V některých oblastech výraznější vliv spalování rostlinného materiálu (např. zahrádkářské kolonie v Jundrově apod.); v některých oblastech i vliv dopravy (lokálně podél komunikací vyšších kategorií)
- Stanice: Brno-Lány
Líšeň, Vinohrady, Maloměřice, Obřany, Černovice, Chrlice, Tuřany, Slatina
- V okrajových čtvrtích lze očekávat výraznější vliv lokálního vytápění (např. Obřany, Chrlice, Tuřany)
- Vliv dopravy – např. v místech tranzitní dopravy ve Slatině
- Stanice: Brno-Tuřany, Brno-Líšeň
Žabovřesky, Žebětín, Komín, Bystrc, Kníničky
- V okrajových čtvrtích lze očekávat výraznější vliv lokálního vytápění (např. Žebětín, Kníničky)
- Stanice: Brno-Kroftova
Ivanovice, Jehnice, Medlánky, Ořešín, Řečkovice, Mokrá Hora, Útěchov
- V těchto více okrajových čtvrtích lze očekávat výraznější vliv lokálního vytápění.